Elk bedrijf heeft al vele functiewijzigingen doorgemaakt: soms verdwijnt er een functie of wordt de jobinhoud aangepast. Dat kan als gevolg van automatisering of digitalisering zijn. Ook de HR-medewerkers ontsnappen niet aan de komst van de technologische evolutie. Door e-hrm heeft de HR-afdeling een nieuwe rol in de organisatie gekregen.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de HR-afdeling net profiteert van automatisering. Nochtans verandert Human Resources Management in de organisatie. Repetitief werk zal geautomatiseerd worden waardoor verschillende HR-processen efficiënter zullen verlopen. Voor de HR-medewerkers vraagt dit een aanpassing want hierdoor verandert hun jobinhoud. Er komen nieuwe taken en verantwoordelijkheden op hun bord. Hoe jij de HR-medewerker van de toekomst wordt? Lees er meer over!
HR-software speelt al langer een grote rol op de HR-afdeling. We leven in een tijd waar digitalisering alles is wat de klok slaat. De HR-afdeling moet met HR-data aan de slag kunnen en dat kan dankzij de komst van e-hrm. Het is aan jou, als HR-professional, om alle andere medewerkers in het bedrijf te overtuigen van de nieuwe technologie. Het is dan ook de bedoeling dat zij hier ook mee aan de slag gaan. En dat vraagt aan iedereen op de werkvloer een aanpassing. Wanneer anderen nog wantrouwig staan tegenover nieuwigheden, is het aan de HR-afdeling om dat gevoel weg te nemen. HR-guru Dave Ulrich heeft in de jaren 90 het HR-rollenmodel bedacht. Toen kwam hij op 4 rollen die de HR-afdeling moest vervullen. Naar gelang de tijd veranderde, voegde hij er nog 2 nieuwe rollen aan toe. Een hiervan was de voorvechter van technologie. Aan jou als HR-medewerker om hier mee aan de slag te gaan.
Waarom zou je als HR-medewerker ook een marketeer moeten worden? Wel, marketeers denken steeds aan hun te bereiken doelgroep. Ze verzamelen er informatie over en bouwen kennis op. Daardoor kunnen ze hun doelgroep verdelen in marktsegmenten of persona's. Iedere doelgroep heeft zijn eigen wensen en behoeften waar je rekening mee moet houden. Zo kan je een persoonlijke en aangepaste benadering voorzien. Dit zijn zaken waar je als HR-medewerker ook rekening mee moet houden bij het werven van nieuwe medewerkers. Maar ook voor de huidige medewerkers. Zij hebben ook behoeftes die je als HR-afdeling niet uit het oog mag verliezen. Verdiep je als HR-professional in alle behoeftes die er zijn binnen de verschillende afdelingen in de organisatie. Kies daarom voor dezelfde aanpak als die van een marketeer. Met de kennis die je verzamelt, zal je als HR-medewerker een betere gesprekspartner worden voor het management en de (toekomstige) medewerkers.
HR als businesspartner, het is iets waar al jarenlang over gesproken wordt. Het is belangrijk om de HR-afdeling binnen de organisatie op een strategisch niveau te brengen. Om dit te bereiken, moet je rekening houden met de organisatiedoelen. De HR-afdeling moet zich verdiepen in de organisatie op vlak van financiën, producten, diensten, concurrentie enzovoort. Maar ook als het management een strategische richting wilt bepalen voor de organisatie moet HR hier een goede gesprekspartner zijn. Want daarbij horen vragen zoals: "Welk personeel zetten we hiervoor in? Welke vaardigheden moeten de medewerkers hebben? Welke opleidingen hoeven ze hiervoor te volgen?". Proef als HR-medewerkers zoveel mogelijk van de verschillende vakgebieden binnen de organisatie. Zo ben je steeds van alles op de hoogte in de organisatie en word je een alleseter van de organisatie. Met de inbreng alle belanghebbenden is de volledige organisatie klaar voor de toekomst!
De "War for Talent": het begrip waar de meeste HR-professionals mee bezig zijn de laatste jaren. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en het wordt steeds moeilijker om het juiste talent in te zetten in de organisatie. Maar ook het behouden van dat talent is moeilijk. Binden, boeien en behouden van de juiste medewerkers: daar moet je als HR-professional voor gaan. Doordat de HR-afdeling naar strategisch management gaat, weet je als HR-medewerker meteen welke vaardigheden en kennis er in de organisatie moet komen. Het kennen van je doelgroep als HR-professional kan je enkel helpen bij het werven van de juiste personen, zoals eerder al besproken. Laat een HRM software jou helpen om grip te krijgen op alle HR-processen in de organisatie. Pas alle voordelen intern toe die e-hrm de organisatie brengt!
Wanneer het nu gaat om verlof, ziekmelding of het werving- en selectieproces binnen jouw organisatie. Je verliest er op de HR-afdeling veel tijd aan. Zaken die je kan oplossen met de komst van e-hrm. Met de HRM-software van AFAS beschik je over een volledige softwareoplossing die voldoet aan de behoeften van de HR-afdeling. Zo perk je de personeelsadministratie tot een minimum.
De HR-afdeling in jouw bedrijf heeft al heel wat evoluties meegemaakt. Vandaag de dag is digitalisering hun nieuwe uitdaging. Hierdoor kan de HR-afdeling zich meer focussen op strategisch HRM in plaats van personeelsadministratie. De HR-afdeling moet in staat om de toegevoegde waarde van Human Resources te vertalen naar de volledige organisatie. Doen ze dat nog niet? Bekijk hier wat tips om jouw HR-afdeling klaar te maken voor de toekomst!
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat bedrijven die inzetten op strategisch HR-management succesvoller zijn. Maar toch spendeert en verliest de HR-afdeling enorm veel tijd aan administratief werk. Daardoor zijn ze nauwelijks bezig met de strategie op vlak van Human Resources Management. Hier een aantal tips om die verandering door te voeren op de HR-afdeling.