Als je software zoekt, dan is het belangrijk om na te denken over de voor- en nadelen van maatwerk en standaardsoftware. De uitgangspunten zijn alvast eenvoudig: werk moet altijd leuk zijn, software moet jou helpen én betaalbaar blijven. Vandaag, morgen en in de toekomst.
Bij standaardisatie maak je een model voor activiteiten en processen die routinematig worden uitgevoerd. Standaarden zijn er om mensen te ondersteunen. Zo vergeten ze niets en hoeven ze niet na te denken over simpele dingen. Bovendien houdt een standaard ook de kwaliteit consistent, het vergroot efficiënt werken én het zorgt voor continuïteit. En juist daarom zie je standaarden overal terugkomen.
Wanneer wordt standaardisatie dan juist zinvol? Begin bij het begin en ga in gesprek met elkaar over de zin van standaardisatie. Dat gesprek voer je best over elk proces dat je wilt standaardiseren. Enerzijds is het belangrijk om de kunstmatige variatie uit een industrieel proces te halen dat je wil standaardiseren. Maar tegelijkertijd is de menselijke factor daarbij ook cruciaal. Je kunt namelijk een fantastisch proces bedenken, maar het blijven de mensen die het moeten uitvoeren. Standaardiseren om te standaardiseren is dus nooit een goed plan. Ook als het over administratieve processen en software gaat, is het goed om die discussie aan te gaan. Gaan er zinvolle aspecten van je dienstverlening verloren door standaardisatie? Of boek je juist grote winst?
Bij AFAS bekijken we deze vraag op een iets andere manier. Dat komt omdat we standaardsoftware maken. In onze visie zijn alle bedrijfsprocessen binnen een sector ongeveer gelijk. We geven graag enkele voorbeelden om het duidelijk te maken.
Als eerste nemen we een ziekenhuis. Daar komen mensen binnen en dan krijgen ze een of meerdere behandelingen. Ze worden beter of niet en gaan weer naar huis. Het tweede voorbeeld is een accountantskantoor. Daar gebeurt eigenlijk net hetzelfde. De ondernemer komt binnen met zijn boekhouding en daar moet iets mee gebeuren. Hij krijgt advies en dan gaat hij weer weg. En zo kunnen we nog veel meer voorbeelden bedenken.
Ieder bedrijf heeft te maken met administratie, inkoop, facturen, btw, verloningen en noem maar op. Daar is jouw organisatie dus echt niet uniek in.
Mensen, die zijn écht uniek. Ze voegen iets toe aan het bedrijf. Bedrijfsprocessen zijn niet uniek. Waarom zou je dan niet voor standaardsoftware kiezen? Het is namelijk heel goed af te stemmen op je organisatie. Als de inkomende facturen bijvoorbeeld langs de boekhouder moeten voordat ze betaalbaar worden gesteld, dan bouw je dat gewoon in. Daarvoor hoef je niets te programmeren. Als je toch besluit om dat proces via maatwerksoftware te laten regelen, dan vraagt dat veel meer tijd en een grotere investering.
Vaak werken bedrijven al met software en zoeken ze een oplossing voor bepaalde knelpunten. Maatwerk en standaardsoftware combineren kan dan heel effectief zijn. Handig om te weten is dat je maatwerk goed kunt aansluiten op standaardsoftware. Kijk dan wel naar maatwerksoftware als een laatste optie. De grote vraag is dan: hoe pak je zo'n traject op een slimme manier aan? Dat doe je zo:
Software heeft een negatief imago bij veel bedrijven. Als je iets leest over grote softwaremissers, dan gaat het altijd over maatwerk. Wij begrijpen niet hoe je het voor elkaar krijgt om zo veel geld uit te geven aan maatwerksoftware die niet functioneert.
AFAS Software levert een ERP-systeem dat het werk zo makkelijk en efficiënt mogelijk maakt. Dat kan met standaardisatie. Met standaardsoftware leg je een degelijke administratieve basis. De bedoeling is dat de administratie zo makkelijk mogelijk wordt en dat het je helpt met je dagelijkse werk. Administratie is niet je corebusiness. De menselijke factor, die maak je uniek en daarmee kan je je onderscheiden.
AFAS levert standaardsoftware. En onze consultants die zorgen ervoor dat de software werkt. Ze zijn er dus niet om je huidige bedrijfsprocessen te analyseren, verbeteren of optimaliseren. Ze implementeren je op onze standaard. 80% van de software staat al voor je klaar, wat een luxe. Alleen je data hoeft er nog maar in. Die andere 20% richt je zelf in. Uiteraard helpen we je daarbij, maar uiteindelijk moet je dat zelf kunnen. De bedoeling is vooral dat je zo niet afhankelijk wordt van je softwareleverancier.
Wil je dus optimaal profiteren van onze software? Bereid je dan zeker goed voor en begin met je bedrijfsprocessen te verbeteren. Breng bijvoorbeeld je processen in kaart, bekijk wat er scherper, efficiënter en sneller kan en leg dat vast. Vervolgens kun je dan die processen borgen met AFAS.
Je hebt misschien al tussen de regels door kunnen lezen waarom je best voor standaardsoftware kiest. Als leverancier van standaardsoftware zijn we misschien wat gekleurd, maar we hebben al veel voorbeelden in de praktijk meegemaakt. We zetten hieronder de voordelen nog eens duidelijk op een rij.
Met standaardsoftware...
Bij AFAS beschouwen we de keuze voor standaardsoftware als een kwestie van vertrouwen op je softwareleverancier. Die heeft zijn software ontwikkeld op basis van de input van duizenden bedrijven.
Heb je toch al de keuze gemaakt voor maatwerksoftware? Of voor een combinatie van maatwerk- en standaardsoftware? Dan kan je eens alle mogelijkheden zorgvuldig afwegen en je bedrijfsprocessen in kaart brengen. Daarvoor kan je eventueel de hulp van een adviseur inschakelen. Zorg ervoor dat je een oplossing kiest waarmee je het je medewerkers zo makkelijk mogelijk maakt. Zo kunnen ze snel en efficiënt hun werk doen en ervaren ze meer werkplezier. Software is er namelijk om je medewerkers te helpen en dingen makkelijker te maken. Werkplezier leidt tot topprestaties!