In deze blog ontdek je waarom een gekoppelde webshop essentieel is voor jouw bedrijf. Je leest hoe het zorgt voor een gestroomlijnde verkoop, minder fouten en hogere omzet. Bovendien helpt een geïntegreerde webshop foutloos werken en maak je je organisatie klaar voor de toekomst.
ERP-software is een geïntegreerd systeem dat verschillende bedrijfsprocessen efficiënt beheert. Het stroomlijnt en automatiseert alle processen, van inkoop tot financiën en van logistiek tot HRM, in één centrale oplossing. Maar hoe houdt de software stand wanneer je met je bedrijf de volgende stappen wilt zetten richting online verkopen? AFAS en Marcando geven jou vijf redenen waarom je je ERP-systeem niet mag vergeten wanneer je start met een webshop.
Het manueel invoeren van orders en het up-to-date houden van je ERP-systeem vergt veel moeite en tijd. Een gekoppeld bestelplatform ontzorgt je hierin. De opstart van de webshop gaat veel sneller, want bedrijfskritische informatie als prijs-, artikel- en klantendata komt uit het systeem. Daarnaast wordt je online cataloog automatisch onderhouden door de AFAS-synchronisatie en geven je klanten zelf hun orders in via het bestelplatform. Zo wordt ook de druk op de binnendienst enorm verminderd. Bye bye, manueel werk!
Een gekoppelde webshop zorgt ervoor dat je op een veel efficiëntere manier gaat verkopen. Denk aan orders uit het buitenland, buiten de kantooruren, voorraden die vanuit het ERP-pakket automatisch geüpdatet worden, het digitaal bijhouden en opvolgen van offertes, enzovoort. Kort gezegd is het een nieuwe manier van verkopen die je organisatie ook in de toekomst gestroomlijnd houdt.
Die efficiëntie vertaalt zich ook naar je vertegenwoordigers. Tijdens klantenbezoeken kunnen zij aan de hand van de klantspecifieke cataloog meteen bij de klant de orders innemen, die op hun beurt automatisch in je ERP-systeem gesynchroniseerd worden. Bovendien kunnen klanten nu ook zelf orders plaatsen, waardoor de vertegenwoordigers zich kunnen focussen op new business. Gezien elke klant gelinkt wordt aan zijn of haar vertegenwoordiger, hoeven de commissieafspraken niet te veranderen. Een win-win voor elke partij in de verkoopscyclus.
Missen is menselijk. Daarom wil je fouten zoveel mogelijk elimineren. En automatische processen waarbij minder menselijke input nodig is, vertalen zich automatisch in een kleinere foutenmarge. Door de automatische synchronisatie blijven jouw gegevens up-to-date en je storefront foutloos. Bovendien wordt ook de foutenmarge door typfouten in mails of andere manieren van orderverwerking geëlimineerd. Op die manier vermijd je nodeloze kosten en houd je je klanten tevreden.
Al die nieuwe mogelijkheden moeten natuurlijk opbrengen. De hiervoor vermelde efficiëntie en tijdswinst geven je bedrijf al de kans om bestaande relaties uit te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken. Een bestelplatform laat overigens toe dat nieuwe klanten zich ook gewoon zelf kunnen registreren.
Het mooie aan een gekoppelde webshop is dat je - mits enige inspanning - een volledig nieuw, winstgevend omzetkanaal voor je organisatie verkrijgt. Een winkel die niet gebonden is aan openingsuren, personeel of manueel werk is voor jouw organisatie hoe dan ook het overwegen waard, toch?
Met slechts één druk op de knop maak je rapportages op. Zo heb je actueel inzicht in alle logistieke processen. Met die rapportages kan je goed bijsturen als er zaken mis dreigen te lopen. Dat geeft je de mogelijkheid om strategische beslissingen te nemen. Business Intelligence wordt standaard en klaar voor gebruik meegeleverd in de software.
Door je webshop aan je ERP-pakket te koppelen, verlopen bedrijfsprocessen automatisch en efficiënt. Deze naadloze integratie maakt het eenvoudig om voorraad-, klant- en ordergegevens bij te houden en te beheren. Zet vandaag nog de stap naar efficiënter online verkopen met een AFAS-gekoppelde webshop.