Digitalisering binnen accountancy: SBB maakt de overstap

Raf Dom is in 2022 aangetreden als CEO bij SBB Accountants & Adviseurs, het grootste Vlaamse accountants- en adviesbureau met 27 kantoren en 600 medewerkers. Het bedrijf heeft in 2018 besloten om te automatiseren en heeft daarbij gekozen voor de implementatie van het AFAS-softwareplatform. Dit artikel beschrijft hoe het bedrijf dit grootschalige project heeft aangepakt, met aandacht voor de betrokkenheid van medewerkers, de integratie van scan- en herkenningspartner Arco, en de optimalisatie van bedrijfsprocessen.

Betrokkenheid van medewerkers

Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers goed betrokken werden bij de overstap naar AFAS Software, heeft SBB Accountants & Adviseurs verschillende initiatieven genomen. Zo werden er goodiebags uitgedeeld met een EHBA (Eerste Hulp Bij AFAS) boekje en werden er posters opgehangen met een stappenplan. Daarnaast werden key users en facturatieverantwoordelijken in elk kantoor aangesteld en opgeleid in het AFAS Clubhuis te Kontich om de medewerkers voor te bereiden op de veranderingen. SBB heeft ook een uitgebreide marketingcampagne opgezet om medewerkers enthousiast te maken en goed te informeren over de implementatie.

Davy: "De sector mag dan onder druk staan door een tekort aan accountants, maar door te automatiseren kunnen we juist de handen vrijmaken van de goede accountants die er zijn. Het omarmen van beschikbare technologieën maakt ons werk eenvoudiger en efficiënter, en zorgt ervoor dat we niet opgegeten worden door grote spelers. Als we nu digitaliseren en onze accountants optimaal laten werken, zijn we klaar voor de toekomst."

 

Integratie met Arco en optimalisatie van bedrijfsprocessen

Na de succesvolle implementatie van het financiële luik heeft SBB Accountants & Adviseurs een koppeling gemaakt met scan- en herkenningspartner Arco. Deze koppeling maakt het mogelijk om documenten efficiënt in te lezen en te verwerken, waardoor dubbele invoer verleden tijd is. Verder heeft SBB ook de HR-administratie geautomatiseerd door een koppeling te maken tussen AFAS en Acerta Connect, waardoor medewerkers hun loonadministratie via AFAS kunnen laten verlopen. Met de verdere uitbreiding van AFAS naar het volledige kantoorbeheer heeft SBB het gehele proces van offerte tot factuur gedigitaliseerd en geautomatiseerd.

Ester (CFO): "In de voorbije jaren als AFAS-klant is er bij SBB Accountants & Adviseurs al heel wat veranderd. We zijn trots op hoe we dit project intern hebben aangepakt en hoe we de voorbije maanden stapsgewijs uitgebreid hebben. De samenwerking met AFAS geeft ons als accountancykantoor de mogelijkheid om te anticiperen op de huidige markt en om als organisatie te blijven groeien!"

 

Benieuwd naar het volledige verhaal?