Eind augustus 2023 wordt Profit 1 uitgeleverd. Wat kan je verwachten van deze versie?
Profit 1 is de grote update van AFAS dit jaar, en zit vol nieuwe en verbeterde functionaliteiten. Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe functionaliteiten.
Wil je aan de slag met een nieuwe functionaliteit uit Profit 1? Op de klantportal vind je per onderdeel de uitgebreide beschrijvingen. Wil je weten wanneer Profit 1 aan jouw organisatie wordt uitgeleverd? Ook dit vind je in de klantportal.
Navigeer direct naar:
Nieuwe interface | InSite & OutSite | Financieel | HRM & Payroll | Projecten | Ordermanagement | Applicatiebeheer
Profit 1 is de opvolger van Profit 22 en werkt nog makkelijker en intuïtiever. We hebben gekozen voor verandering, modernisering én voor eenvoud. Hierdoor heb je meer inzicht en vind je sneller wat je zoekt. Doelmatigheid en gebruiksgemak zijn voor ons de leidraad geweest bij het ontwikkelen van deze nieuwe versie van Profit. Op deze pagina laten we je de nieuwe interface zien, die uiteraard doorwerkt in heel Profit.
De wijzigingen hebben alleen betrekking op de interface (uiterlijk en bediening), niet op de functionaliteit. Profit heeft dus nog steeds hetzelfde te bieden, en natuurlijk een aantal gave uitbreidingen en verbeteringen.
Het stylen van je InSite: dat kost tijd en expertise. Maar je wilt natuurlijk wel dat InSite er altijd netjes uit ziet. In Profit 1 doen we daarom een eerste stap richting een standaard InSite stijl! Vanaf Profit 1 kun je namelijk overstappen op een standaard thema. Wanneer je overstapt op dit standaard thema krijgen verschillende onderdelen in InSite (velden, overzichten, groeperingen etc.) een vaste look & feel. Verschillende instellingen verdwijnen waardoor het beheer van InSite weer een stukje makkelijker wordt.
De volledige agenda-functionaliteit is verplaatst van Profit naar InSite. De agenda werkt in grote lijnen hetzelfde als veel andere agenda-applicaties, dus je kunt snel aan de slag. Natuurlijk worden verlof, verzuim, nacalculatie en ingeplande cursusevenementen automatisch getoond in je agenda, als dit in jouw omgeving is ingericht.
Je kunt vanaf nu direct een kopie factuur meesturen bij een aanmaning of rekeningoverzicht. Hiervoor is in de eigenschappen van de aanmaningsset op het tabblad Algemeen de nieuwe keuze Kopie factuur meesturen in aanmaning toegevoegd. Als je dit aanvinkt, verstuurt Profit automatisch de kopiefactuur mee bij het mailen van een aanmaning of rekeningoverzicht.
De tabel met de looptijd verlenging van financiële contracten is uitgebreid. Als je een contract toevoegt, kun je nu niet alleen een verlengingsperiode van 1 t/m 5 jaar kiezen, maar ook een looptijd t/m 10 jaar of van 1, 3, 6 of 9 maanden. Zo kun je kortere en langere contracten goed beheren en heb je meer flexibiliteit in de verlengingstermijn.
Er zijn diverse optimalisaties doorgevoerd voor de periodeafsluiting:
Aan de workflow voor het beoordelen en goedkeuren van inkoopfacturen is de bestemming Beoordelaars van geblokkeerde verplichtingen en vervangers toegevoegd. Wanneer een beoordelaar van een verplichting afwezig is, gaan de taken uit de workflow nu door naar de vervanger, als je de nieuwe bestemming aan de workflow toevoegt.
Aan de eigenschappen van de inkooprelatie is het nieuwe veld Type inkooprelatie toegevoegd. Dit veld is gekoppeld aan de vrije tabel Type inkooprelatie, die je zelf kunt onderhouden. Je kunt nu je inkooprelaties naar wens groeperen. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken bij het beoordelen van leveranciers.
Vanaf Profit 1 zijn alle verlofpotjes zichtbaar in de AFAS Pocket App. Dit was de nummer #1 wens van alle klanten op onze openbare wensenlijst.
Tot nu toe werd de CO²-bijdrage op firmawagens enkel geïndexeerd. Voor de wagens aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 juli 2023 zal het resultaat van de berekening op basis van de huidige formule echter verhoogd moeten worden met een factor. In 2025 zal ook de minimumbijdrage verhogen. De datum waarop de werkgever de bestelbon / het leasecontract / de huurovereenkomst heeft ondertekend bepaalt of de verhoging wordt toegepast. De verhogingen zijn niet van toepassing op voertuigen aangekocht, gehuurd of geleased vóór 1 juli 2023.
In Profit werd er een nieuw veld toegevoegd datum van aanschaf wat in de integratie met het sociaal secretariaat voor een aangepaste aansturing zorgt;
In de Acerta aanlevering is het veld AO2_CO2_BEREK_NW_CD toegevoegd. Hierbij zijn de waarde 1, 2 en leeg mogelijk. De waardes betekenen het volgende
Het nieuwe veld stuurt record 044 aan; Voordeel wagen werknemer (JJJJMMDD)
Voor SD worx is het veld "PurchaseBefore010723" toegevoegd. Hierbij zijn de waarde aan, uit en leeg mogelijk. De waardes betekenen het volgende
Het veld "PURCHASEDATE" (record 07) zal in de aanlevering bij Partena aangestuurd worden vanuit het veld Datum van aanschaf.
Bij de aanmaakprofielen van Functie-, Rooster- en Salariswijziging was het niet mogelijk om voorkeurswaarden op te geven voor de velden. Je zag namelijk altijd de huidige waarde van het veld bij de medewerker. Vanaf nu bepaal je zelf of een profiel wel of niet gebruikmaakt van voorkeurswaarden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld bij een functiewijziging de kostenplaats leegmaken, zodat deze altijd bewust gevuld moet worden. Of je maakt een vrij veld leeg voor bijvoorbeeld de reden van de wijziging.
Er zijn diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van werving & selectie:
Het formatiebeheer dashboard heeft een flinke uitbreiding gehad. Het is nu mogelijk om, naast de realisatie, een prognose te tonen voor de rest van het jaar. Wat betekent het als ik contracten verleng of een roosterwijziging doorvoer? Kan ik nog mensen aannemen? Maar ook medewerkers die meer of minder gaan werken, uitdiensttredingen en medewerkers met AOW-gerechtigde leeftijd worden meegenomen in de prognose.
Daarnaast hebben we het vinkveld Vacatures meetellen toegevoegd. Als je op de vacature een formatieplaats hebt toegevoegd, dan zie je in het dashboard hoeveel ruimte er nog is in de formatieplaats en of er nog mensen kunnen worden aangenomen.
De bewaartermijn van de gegevens van medewerkers verschilt in België en deze staat op 5jaar in plaats van nu bestaande regeling op 7 jaar. Vandaar werd de weergave van de wizard Algemeen : Beheer / Persoonsgegevens uitgebreid met de kolom ‘Land wetgeving’. Als de medewerker valt onder BE kan je deze nu verwijderen na 5 jaar uitdienst in plaats van 7 jaar.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van het organigram, de journaalstructuur, vertalingen en meer.
Vanwege nieuwe richtlijnen is de onderhanden werk-methode 3: 'Op basis van voortgangspercentage', aangepast. Het is namelijk niet meer voldoende om alleen het tussentijds resultaat te verantwoorden. Daarom worden nu in de winst & verlies rekening de netto-omzet en de kosten opgevoerd, wat per saldo het tussentijds resultaat per periode verantwoord in de verslaglegging.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat je niet voor verrassingen komt te staan en dat je nu tussentijds beter kunt bijsturen. Dit moet je eerst inrichten.
Daarnaast kun je bij deze methode nu ook voorzieningen boeken bij projecten met een verwacht negatief eindresultaat.
Meer informatie vind je in het Help Center.
Tenslotte sluit de Bouw-functionaliteit Projectprognose nu aan op het tussentijds resultaat, waardoor geen extra handelingen nodig zijn en deze methode bij uitstek geschikt is voor bedrijven in de Bouw.
In het Overzicht nacalculatie bij Projecten is het nu mogelijk om direct door te klikken naar onderliggende gegevens. Hiervoor heb je nu de acties: Medewerker, Verkooprelatie en Project.
Het veld Type inkooprelatie is toegevoegd aan de eigenschappen van de inkooprelatie. Dit veld is gekoppeld aan de vrije tabel Type inkooprelatie, die je zelf kunt onderhouden. Je kunt nu je inkooprelaties naar wens groeperen. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken bij het beoordelen van leveranciers.
Het is nu mogelijk om een Bestelvoorstel met artikelen uit verschillende Magazijnen te verzamelen op één inkooporder. Hiervoor kun je het nieuwe veld Verzamelen meerdere magazijnen toevoegen in de selectie van de boekingslay-out Bestelvoorstel. Het veld Verzamelen meerdere magazijnen is alleen beschikbaar als je Meerdere magazijnen hebt geactiveerd.
Verzamelen meerdere magazijnen in het bestelvoorstel zorgt voor minder inkooporders en het beperkt de orderkosten die een leverancier in rekening kan brengen.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van inkooporders, de weergave productie-order, geplande taken en connectoren.
De interface van de Autorisatietool is zoveel mogelijk gelijkgetrokken met de rest van Profit. Ook is er mooie nieuwe functionaliteit toegevoegd: je kunt nu filteren op de tabbladen Menu, Autorisatie, InSite en Pocket. Hierdoor vind je snel het onderdeel waarmee je aan de slag wilt. Je kunt filteren op de standaardonderdelen die altijd in Profit aanwezig zijn, maar ook op bijvoorbeeld je eigen filters of vrije inrichting.
Er zijn ook diverse optimalisaties doorgevoerd op het gebied van importeren, de app connector, zoeken in de management tool, workflowcondities kopiëren, CSR en digitaal ondertekenen.
Op deze pagina staan alleen de belangrijkste wijzigingen uitgewerkt. Er is nog een heleboel meer gedaan, dan wat op deze pagina past. Benieuwd naar wat er nog meer in Profit 1 zit? Dit alles vind je uitgewerkt op de klantportal.