AFAS innoveert de factuur in België met de Factuurwijzer

Een factuur is een factuur ….. of kan je een factuur ook innoveren? Want waarom zou het te betalen bedrag helemaal onderaan staan? Dit is immers een van de meeste belangrijke onderdelen van een factuur. En waarom staat het adres van de klant zo gepositioneerd alsof we de factuur nog in een envelop zouden doen terwijl steeds meer facturen digitaal verstuurd worden.

Op 31 december 2013 hebben alle klanten een factuur in een radicaal andere lay-out ontvangen voor de jaar- of maandlicentie. De nieuwe lay-out (zowel in het Vlaams als Frans) bevat naast de factuurinformatie ook de gegevens over de openstaande posten. Daarnaast staat alle relevante informatie om de factuur in te boeken bovenaan.

AFAS Directeur Robert Koelman: ‘Het ontvangen van een factuur is natuurlijk nooit echt plesant. Een factuur kan je zien als een oerdegelijk zakelijk document, maar wij vonden het tijd om deze eens flink te versimpelen en leuker te maken. De reacties op de nieuwe factuur zijn bijzonder positief. Een consultancy of cursus factuur bevat nu ook een foto van de betreffende consultant of trainer. De factuur wordt dus persoonlijk en mensen betalen liever een persoon dan een bedrijf.’


(links de oude factuur van AFAS, rechts de nieuwe Factuurwijzer)

Gratis glimlach bij een factuur

Koelman vervolgt: ‘Wat we ook merken is dat klanten een glimlach niet kunnen onderdrukken als ze de factuur onder ogen krijgen. We vallen dus positief op tussen alle andere facturen, noem het een vorm van marketing of communicatie. Ook zien we dat de nieuwe facturen sneller betaald worden. Leuker voor onze klanten én wij sneller ons geld, wat wil je nog meer? Er zijn inmiddels veel positieve reacties van klanten gekomen en ook de vraag of zij ook de beschikking krijgen over dit rapport. Daar werken we nu hard aan.’

Factuur 2.0: Eenvoudig én leuk!

De factuur voldoet aan alle wettelijke eisen, maar toont de factuurgegevens op een compleet nieuwe wijze met de belangrijkste onderdelen, duidelijke iconen en voor iedereen begrijpelijke benamingen. Door de nieuwe Factuurwijzer te gebruiken in plaats van de ouderwetse factuur, laat u zien dat u meedenkt met uw klanten. Dit scheelt u vragen én extra werk.