BI en dashboards: meer dan het speeltje van de CFO

“Managementinformatie blijft vaak beperkt tot financiële gegevens”, zegt Wilco Schellevis van Refine-IT. “Terwijl het vooral de operationele activiteiten zijn die interessante data opleveren. Verzamel die informatie in dashboards en je hebt een krachtig instrument om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.”

Wilco Schellevis is een autoriteit op het gebied van business intelligence en automatisering. Jammer genoeg ziet hij dat veel bedrijven kansen laten liggen. “Te veel organisaties gebruiken hun ERP-pakket alleen om hun processen te stroomlijnen”, verduidelijkt hij. “Ze willen effectief en efficiënt werken, maar doen niets met de schat aan data die zo’n ERP-systeem verzamelt. Bundel die gegevens in dashboards en je hebt het ultieme instrument om tot nieuwe inzichten te komen. Je hebt die informatie nodig om je organisatie in de juiste richting te sturen. Want alleen je buikgevoel volgen, is gevaarlijk.”

Meten en weten is één ding. Daadwerkelijk iets doen met die nieuwe inzichten is een andere zaak. “Data verzamelen en analyseren is een koud kunstje”, verklaart Wilco. “De follow-up is heel wat moeilijker. Veel ondernemers en managers volgen hun dashboards op de voet en signaleren knelpunten of kansen. Om een half jaar later tot de vaststelling te komen dat er weinig of niets concreets gebeurd is. Ten onrechte denken ze dan dat die dashboards weinig waarde hebben. Terwijl het vaak hapert bij de follow-up.”


Bye bye Excel – hello dashboards

Als best practice noemt Wilco het lokale management van een grote Nederlandse hotelketen. “Aanvankelijk hadden ze daar hun pijlen gericht op managementrapportering in Excel. Een tijdrovende klus, die niet het gewenste resultaat opleverde. Dus gingen ze al snel op zoek naar een andere oplossing. Ondertussen werken ze daar met dashboards. Die geven op elk moment de laatste stand van zaken over de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) die belangrijk zijn voor het hotel. In een oogopslag krijgt het management informatie over verschillende domeinen: aantal reserveringen, bezettingsgraad, kassasysteem, personeelskosten, … Hun ERP-systeem verzamelt, analyseert en presenteert die gegevens zodat de dashboards een helder beleidsinstrument worden. Anders gezegd: het management krijgt hapklare brokjes informatie waarmee ze hun hotel in de juiste richting sturen.”

 

Vergelijk je KPI’s met die van de concurrentie

“Om de volgende grote sprong te maken, koppel je interne data aan externe data”, zegt Wilco. “De zogenoemde sentimentanalyses zijn daar een voorbeeld van. Refine-IT werkt daarvoor samen met een partner die informatie verzamelt op de vijf grootste reviewsites. Denk aan Booking.com of Tripadvisor. De verzamelde info nemen we op in onze databank, samen met gegevens over de financiële prestaties van de hotels. Resultaat? Als hotelondernemer krijg je een duidelijk beeld van hoe je presteert ten opzichte van je concurrenten. Hoe waarderen klanten je hotel? Wat is de gemiddelde prijs voor food & beverage? En hoe zit dat met de bezettingsgraad? Wie zijn prestaties vergelijkt met die van de concurrentie krijgt extra inzichten om bij te sturen.”

 

Meer dan het speeltje van de CFO

“Business intelligence wordt onmisbaar om op koers te blijven”, besluit Wilco. Tegelijk wijst hij erop dat die niet alleen het speeltje van de CFO mag zijn. “Het klassieke beeld van de financieel directeur is achterhaald. Hij is niet de persoon die op een berg data zit en zélf bepaalt welke informatie hij met anderen deelt. In de nieuwe wereld meet elke afdeling de eigen prestaties. Voeg daarbij de analysekracht van controllers en de CFO, en je hebt alles in handen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.”



Bekijk onze introductievideo over BI:




Meer weten over onze software?