Dit maakt een groothandel succesvol

Wat maakt dat het ene bedrijf succesvoller is en sneller groeit dan het andere? Een aantrekkelijk product in de markt zetten is natuurlijk voorwaarde nummer één. Net zo belangrijk is de manier waarop je dat doet. Je kunt honderd-en-een richtingen inslaan met je onderneming, toch hebben succesvolle groeiers een drie-eenheid gemeen: juiste data, helder overzicht en solide software.

De grote uitdaging voor ondernemers is om te blijven groeien in een maatschappij die snel verandert. Daarom denk je grondig na bij elke stap die je zet. Je kijkt terug op wat je gerealiseerd hebt, bestudeert wat er in je bedrijf en omgeving gebeurt, en zet alle opties op een rij. Om die aanpak structureel vol te houden, heb je relevante data nodig. Die bovendien zo gepresenteerd worden dat je snel de nodige inzichten krijgt.

Om die aanpak structureel vol te houden, heb je relevante data nodig.

Spaanse groeier

Het Spaanse Exquisite is een voorbeeld van een onderneming die datagestuurd werkt, en inzet op digitalisering en procescontrole. De Financial Times zette die producent en verdeler van groente en fruit zelfs op de FT1000: de lijst met snelst groeiende Europese bedrijven.

Exquisite groeit zo snel omdat innovatie in het DNA van de onderneming zit. Vooral op het gebied van kwaliteitscontrole en logistiek zijn ze vooruitstrevend. Ook automatisering staat er hoog op de agenda – voor de productievloer én de administratieve processen. Door die automatisering krijgt het bedrijf een schat data over bijna elk aspect van de bedrijfsvoering. Die data geven het management nieuwe inzichten voor nieuwe innovaties.

Bouwen op een stevige basis

Is je basis van dataverzameling en automatisering gelegd? Dan krijg je ruimte om écht het verschil te maken tegenover je concurrenten. We lichten een paar groeiversnellers toe:

1. Superieure klantenservice

Klantenservice is ontzettend belangrijk, omdat de consument een rimpelloze ervaring verwacht en eist. De kleinste storing in zijn customer journey is voldoende om hem te laten afhaken. Voor jou is het daarom interessant om klanten en producten met de grootste waarde te identificeren. Kwestie van te weten welke klanten en producten net dat tikkeltje extra aandacht verdienen.

Voor jou is het daarom interessant om klanten en producten met de grootste waarde te identificeren.

2. Efficiëntere orderverwerking

Bestellingen handmatig opschrijven en verwerken is bij veel bedrijven terecht verleden tijd. Vandaag kies je voor een krachtig ERP-systeem dat zoveel mogelijk handelingen automatiseert. Zorg ervoor dat je ERP-systeem ook op de smartphone of tablet werkt. Zeker wanneer je verkopers op de baan hebt, is zo’n mobiele ERP een must.

3. Zakelijke e-commerce

E-commerce komt stilaan op kruissnelheid in de b2b-wereld. De voordelen zijn dan ook enorm, zeker als je jouw onlineverkoop grotendeels automatiseert. Zo kun je patronen ontdekken in de bestellingen die je klanten plaatsen. Dat geeft je dan weer de kans om gerichte promotie- en marketingcampagnes op die klanten af te vuren. Vanzelfsprekend is ook hier je ERP de motor.

4. Snellere leveringen

‘Vandaag besteld, morgen in huis.’ De Coolblue-belofte is ondertussen bijna uitgegroeid tot de standaard. Hoe jij kunt bijbenen? Eerst en vooral moet je greep krijgen op de logistieke processen van je onderneming. Dat is de grote uitdaging niet. Je moet ook greep krijgen op de logistieke keten van je partners en leveranciers. Dat is een ander paar mouwen. Je hebt ERP-software nodig die gemakkelijk kan communiceren met de software van je partners en leveranciers. Zo kom je tot één gestroomlijnde logistieke keten.

Kies voor een alles-in-1-pakket 

Solide software is een belangrijke voorwaarde om groei in je onderneming mogelijk te maken. Een gouden tip voor wie op zoek gaat naar zo’n ERP-pakket: ga na welke functionaliteiten de applicatie heeft en kies bij voorkeur voor een alles-in-1-pakket. Bekijk ook in welke mate die software kan meegroeien met je bedrijf. Anders wordt die stevige basis misschien drijfzand.