"Sinds november 2016 werk ik bij AFAS. Dat begint te tellen!". Yannick begon op de supportafdeling en groeide na een jaar door tot consultant. Nu is hij succesmanager. "Als je bij AFAS begint, krijg je heel wat opleidingen over je heen gegoten. Zo heb ik drie weken meegelopen in het hoofdkantoor in Leusden om het systeem beter te leren kennen. Toen werd al vrij snel duidelijk dat mijn interesse meer bij het ERP-verhaal van AFAS lag. Inkoop, verkoop, CRM, boekhouding, klanten en leveranciers, ... Het lag meer in mijn straatje dan de HR-software die we ook ontwikkelen. Toen ik later doorgroeide tot consultant, was de keuze naar ERP dus ook snel gemaakt."
"Mijn wekker gaat rond half 7 af, maar ik snooze nog wel graag. Op't gemak gaat alles beter! Ontbijten, daar doe ik niet aan mee. Rond 9 uur beginnen we eraan. Na een kort voorstelrondje stel ik vast wat er die dag moet gebeuren. Wat ga ik doen? Wat verwacht ik van de klant? Het is altijd even zoeken want niet elke klant heeft al evenveel kennis. Ik werk bewust op hun computer zodat ik hen kan aantonen wat ze moeten doen om tot de gewenste inrichting te komen. De klant gaat dus zelf aan de slag op een implementatiedag!"
"Zo gaan we meestal een 10-tal dagen samen aan het werk. Uiteraard hangt het aantal implementatiedagen af van het lopende traject. Ik geef de klant ook vaak nog wat huiswerk mee, wat voorbereidingen voor de volgende ingeplande dag. Dat met de bedoeling dat ze opnieuw zelf achter de knoppen zitten en gaan testen. De implementatieperiode is dus ook voor hen best intensief. Het is belangrijk dat hier genoeg tijd wordt ingestoken en dat ze vanaf het begin al aan de slag gaan om feeling met de software te krijgen."
"Als de laatste dag implementatie erop zit, is het tijd voor cadeaus! Het afsluiten van een project is voor een consultant altijd wat spannend... Het systeem moet namelijk werken als de klant live gaat... Dan sluiten we de processen van een eventuele vorige software af en gaan we volledig live op de software van AFAS. Uiteraard is alles op voorhand getest dus het gebeurt zelden dat er met een live-gang verrassingen zijn. Maar toch geef ik toe het altijd wel spannend te vinden!"
"Mijn dag eindigt met een telefoontje naar mijn collega's om de dag te overlopen en eventuele vragen te stellen. Zo houden we elkaar op de hoogte over onze lopende trajecten en blijven we bijleren. We zijn een heel sfeervol, energiek team. Sinds kort zijn er nog twee collega's van de supportafdeling doorgegroeid tot consultant. Zij lopen dan een tijdje met ons mee om de kneepjes van het vak te leren en gaan dan met de nodige opvolging zelfstandig aan de slag bij een klant. Een goede samenwerking is op alle vlakken binnen ons team belangrijk en van toepassing. Minstens tweemaal per maand komen we met ons ERP-team samen om onze lopende projecten te overlopen en zo te kijken waar we elkaar kunnen helpen. Je kan het een kennisdeling noemen! Je hebt dus als klant maar één consultant naast jou, maar door de samenwerking heb je wel de kennis van het volledige team. Daarnaast doen we ook regelmatig activiteiten na het werk, waardoor onze band nog beter wordt."
"Barbara is onze consultancy manager. Op een teamdag is ze er ook altijd bij om de projecten te overlopen. Ze wordt bij alles betrokken. Als je ook persoonlijk met iets zit of het even wat moeilijker hebt, kan je altijd bij haar terecht. Ze verdeelt ook de trajecten. Allereerst op een gaatje in de agenda, vervolgens op regio. Als er in het verleden al een consultant bij de desbetreffende klant is geweest, heeft die natuurlijk wel de voorkeur."
"Sam is projectleider van het ERP-team. Hij doet de intake, hij gaat uitleggen hoe het project en de communicatie gaat verlopen. Wat is de planning van het traject? Hij gaat met andere woorden de grote lijnen uitzetten, hij behoudt het zicht over de projecten. Daarna volgt hij de consultants ter plekke verder op en houdt hij het tijdsschema en het budget in de gaten. Sam sluit daarnaast de projecten ook officieel af."
"Je communicatievaardigheden! Hoe je omgaat met klanten... Ik vind het ook nooit aangenaam om té professioneel te zijn. Bij AFAS maken we plezier, en dat telt dus ook bij onze klanten. Het is daarnaast ook belangrijk om wat outside the box te denken. Ondanks ons 'standaard' pakket moeten we ons toch af en toe in bochten kunnen wringen. Dan bekijken we alternatieven om samen met de klant de juiste weg te vinden, en dat inclusief de bochten!"
"Uiteraard zijn flexibiliteit en probleemoplossend denken ook belangrijk! Als er bijvoorbeeld een collega afwezig is, volgen wij het traject verder op. We wisselen dus vaak tussen verschillende klanten en verschillende processen. En geen enkel project is hetzelfde, dus het is niet altijd gemakkelijk een goed overzicht te behouden. Zo blijf je elke dag groeien. Ik was als schoolverlater een paar jaar geleden nog een muurbloempje. Bij AFAS heb ik geleerd wat meer op mijn strepen te staan en wat assertiever te zijn. En oh ja, ik heb eindelijk ook leren kickeren!"