Wat je als ondernemer leert van The Beatles

Als ondernemer wil je groeien, jezelf ontwikkelen en continu verbeteren. Hoe pak je dat aan? We geven je tijdloze inspiratie met The Beatles. Wat leer je als ondernemer van The Fab Four?

Maak je zaak anders dan anders

Begin jaren 60 waren The Beatles een ruige rockband. In de undergroundscene van de Duitse stad Hamburg speelden ze keer op keer de zaal plat met snoeiharde rock-'n-roll. Verplichte attributen op het podium? Zonnebrillen, zwarte lederen vesten en massa’s cool.

Manager Brian Epstein zag direct in dat de band een buitengewoon talent had. Toch kon hij The Beatles niet verkopen aan het grote publiek. De reden? Ze waren te wild. Daarom zorgde Epstein ervoor dat Paul, John, George en Ringo voortaan strak in het pak door het leven gingen. Plots werden ze de ideale schoonzonen. Op 1 detail na: dat typische Beatles-kapsel waar de wereld plat voor ging.

Jouw onderneming heeft ook een Beatles-kapsel nodig. Zoek naar dat ene aspect waarmee je je zaak anders dan anders maakt.

Haal een ijzersterk management in huis

Brian Epstein was op verschillende vlakken cruciaal voor het succes van The Beatles. Hij had inzicht en durfde ingrijpende keuzes te maken. Zo stuurde hij Pete Best de laan uit – die eerste drummer van de band was wel populair, maar presteerde onvoldoende. De parallel met je bedrijf? Zoek altijd naar verbeterpunten. Denk aan de uitstraling van je zaak, je interne processen en de prestaties van je medewerkers.

Vraag op tijd hulp

Soms lopen de zaken niet zoals het hoort en dan is het nuttig om externe hulp in te schakelen. Voel je spanningen op de werkvloer? Haal er iemand bij die de dynamiek verandert, gedrag positief beïnvloedt of de aandacht afleidt van de spanningen. Tijdens de opnames van Let It Be stonden de zenuwen strak gespannen bij The Beatles. Gelukkig bracht toetsenist Billy Preston een nieuwe dynamiek in de opnamestudio. Anders was die plaat er misschien nooit gekomen.

Durf te experimenteren

In 8 jaar tijd meer dan 300 nummers maken, verzameld op 13 albums. Dat is een indrukwekkende prestatie. Zeker als je weet dat er veel nummer 1-hits in dat lijstje zitten. Toch bleven Paul McCartney en John Lennon experimenteren met nieuwigheden. Als ondernemer mag je ook niet op je lauweren rusten. Blijf jezelf ontwikkelen en zoek inspiratie bij je concurrenten of in een andere branche. Stilstaan is achteruitgaan.