Zeven redenen waarom elk bedrijf digitaal moet werken

Smartwatches, mobiel bankieren, Internet of Things tot smart cities: we leven in een wereld die steeds verder digitaliseert. Je mails checken op je smartphone is doodnormaal. Maar hoe normaal is het dat sommige bedrijven deze digitalisering aan zich laten voorbijgaan? De redenen om te automatiseren zijn nochtans eindeloos. Ik beperk met tot de zeven belangrijkste.

Omdat je evalueert in plaats van controleert

In een klassieke organisatie is er een prikklok en een vorm van toegangscontrole. Wat leert die prikklok jou? Dat je werknemers op tijd zijn toegekomen en dat ze die dag genoeg uren presteerden.

Wat vertelt zo’n prikklok jou niet? Hoe goed die werknemers die dag presteerden. Wat hun input en output was. En net die twee zijn essentieel om de stap te zetten van controleren naar evalueren.

Werk met cockpits: 

Omdat je meer grip krijgt

Met bedrijfssoftware krijg je zicht op die input. Als je alles digitaliseert, kan je alles ook perfect meten. Hoeveel orders zijn er vandaag ingeboekt? Hoeveel afspraken legde het salesteam deze week vast? Hoeveel telefoontjes handelde support de afgelopen dagen af?


Als alles zich afspeelt op papier, krijg je nooit grip op die input. Als jouw bedrijf steunt op kaften en kasten, is het onmogelijk om te meten.


Omdat je je bedrijf 100 % transparant maakt

Al die cijfers en gegevens die je dagelijks invoert, maken je bedrijf transparant. Je weet wie waar mee bezig is. Want je monitort niet alleen de input, maar ook de output. Met dashboards maak je je resultaten zichtbaar.

Een papieren onderneming komt vaak niet eens toe aan ‘meten’. En als ze al eens iets ‘weet’, dan zijn het vaak vijgen na Pasen.

Omdat je duidelijke doelen stelt (en haalt)

Die transparantie helpt jou om je doelen scherp te stellen. Om de juiste vragen te stellen. Om je KPI’s helder te formuleren. En belangrijker: om ze te halen. Want dankzij bedrijfssoftware zie je waar het goed loopt. Waar het al eens durft mis te gaan. Alleen zo stuur je tijdig bij.

Op het einde van de maand een hoop cijfers waar je toch niets aan kan veranderen? Dat is de oude manier van zakendoen. Een papieren onderneming zit blind achter het stuur.

Omdat je over hetzelfde praat

Digitaal werken betekent dat alle informatie digitaal toegankelijk is. Dat alle documenten beschikbaar zijn – waar je ook bent. Zo praat iedereen binnen jouw bedrijf over hetzelfde. Van je verkopers op de baan tot de boekhouder bij jou op kantoor. Iedereen is meteen mee.

Kaften met post-its die je alleen ter plaatse kan inkijken, is echt niet meer van deze tijd. Het betekent tijdverlies en is een bron van miscommunicatie.

Omdat je flink bespaart

Procesautomatisatie betekent efficiency. En efficiency betekent dan weer een serieuze besparing: in tijd en in geld. Door digitaal te factureren bespaar je tot negen euro per factuur!

Een papiertje dat door je organisatie gaat, kost je veel geld. Uiteraard hangt er ook een prijskaartje aan automatisatie. Maar deze investering betaalt zich wel dubbel en dik terug.

Omdat thuiswerk een realiteit wordt

Geen doel op zich, maar wel een logisch gevolg van een digitaal bedrijf: thuiswerk. Als alle gegevens altijd en overal beschikbaar zijn, kan je beslissen om je werknemers van thuis uit te laten werken.

Waarom niet? Hun input en output is perfect meetbaar. En de doelen, die heb jij uiteraard op voorhand scherp gesteld.

Meer weten?
Benieuwd wat bedrijfssoftware kan betekenen voor jouw bedrijf? Klaar om komaf te maken met papier en het digitale tijdperk in te stappen?

Contacteer ons op: 015 28 19 10  Wij vertellen er je graag alles over.