Wil je veilig, snel en eenvoudig je elektronische handtekening kunnen zetten? Dan moet je bij AFAS zijn.
Digitaal ondertekenen is volledig geïntegreerd in onze systemen. Weg papier, hallo volledige digitalisering en automatisering. Wij zijn klaar voor het bedrijf van de toekomst. Jij ook?
In bedrijfsprocessen worden flink wat handtekeningen gezet. Hoe doe jij dat? Printen, tekenen en weer scannen? Binnenkort niet meer. Want met AFAS kun je binnen no-time handtekeningen zetten – en daar komt geen printer aan te pas.
Is dat dan wel rechtsgeldig, digitaal ondertekenen? Jazeker, net zo rechtsgeldig als een krabbeltje op papier. Sterker nog: vanwege onze audit trail heb je zelfs volledige bewijskracht met een e-handtekening in AFAS.
PS Wist je dat er jaarlijks meer dan 2,5 miljoen documenten worden ondertekend middels onze software?
Werk je al met AFAS? Bekijk de optimalisatiekans.
Werk je al met AFAS? Bekijk de optimalisatiekans.
Wij werken met de geavanceerde elektronische handtekening. Dit type handtekening heeft een gekwalificeerd digitaal certificaat. Dit certificaat bewijst dat de handtekening betrouwbaar is. Hoe? De identiteit van de ondertekenaar wordt aan de digitale handtekening gekoppeld. Vervolgens wordt de handtekening aan het document gekoppeld. Vervalsing van het document of de handtekening is niet mogelijk.
Kort gezegd: ieder document dat je ook met een ‘ouderwetse’ handtekening kunt ondertekenen. Je kunt een digitaal contract ondertekenen, maar ook een offerte of een ontbindingsovereenkomst.
Digitaal ondertekenen is een standaard onderdeel van het ERP-systeem en HRM/Payroll-systeem van AFAS. Je kunt elektronisch ondertekenen toevoegen aan iedere relevante workflow. Wil je een document digitaal ondertekenen? Dat kan gewoon via het intranet, maar ook met de AFAS Pocket app of een klantportaal. En dat zonder extra administratieve handelingen!
Hoe werkt digitaal ondertekenen in de dagelijkse praktijk? Als een document moet worden ondertekend, krijgt de desbetreffende medewerker of relatie dit als taak toegewezen. Dit kan op het medewerkersportaal, via de AFAS Pocket app zijn, maar externen ook op jouw eigen klantportal.
De AFAS Signing Service werkt met tweestapsverificatie via een sms-code. Om de handtekening te kunnen zetten, moet de ondertekenaar eerst de sms-code invoeren. Zo weten we zeker dat de handtekening ook echt wordt gezet door degene die hem moet zetten.
Als het document is ondertekend, komt er een extra blad onderaan het document te staan. Dit is de audit trail, waarin het complete proces staat beschreven. Hiermee heb je volledige juridische bewijskracht.
Waarom nu beginnen met digitaal ondertekenen? Omdat het noodzakelijk is voor het bedrijf van de toekomst. En omdat het juridisch geldig is, volledig inzicht biedt, supersnel (en dus locatie onafhankelijk) is, en kosten bespaart.
Door gebruik te maken van de geavanceerde elektronische handtekening, ben je verzekerd van een juridisch geldige handtekening. Doordat ook alle stappen die zijn doorgelopen inzichtelijk zijn, heb je altijd een volle bewijskracht voor je elektronische handtekening.
Per land kunnen eigen regels gelden over de geldigheid van een geavanceerde handtekening voor de verschillende doeleinden. Bepaal zelf of de digitale handtekening van AFAS rechtsgeldig is voor het beoogd doel.
Digitaal ondertekenen is volledig geïntegreerd in de software van AFAS. Dat betekent dat je de e-ondertekening eenvoudig kunt toevoegen aan je workflows. Je kunt ook zien waar in het proces het document zich precies bevindt.
In de audit trail staat het complete proces dat het document heeft doorlopen. De audit trail wordt na ondertekening toegevoegd aan het document. Zo heb je volledig inzicht in wie wanneer welke stap heeft gezet.
Als je digitaal ondertekenen opneemt in je workflows, gaan processen veel sneller. Printen is verleden tijd voor medewerkers, leveranciers en klanten. Iedereen kan gewoon ondertekenen via het intranet, de AFAS Pocket app of het klantportaal.
Documenten worden met tweestapsverificatie binnen een minuut verzonden, ondertekend en teruggestuurd. Sneller en veiliger kan eigenlijk niet. Toch gek eigenlijk zo'n natte handtekening?
Als al je processen al digitaal verlopen, waarom zou je dan nog blijven printen voor handtekeningen? Door te kiezen voor elektronisch ondertekenen, verminder je het aantal administratieve handelingen. En dat scheelt tijd.
Digitaal ondertekenen is ook duurzaam. Je gebruikt veel minder papier. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een echte win-winsituatie!
Ontdek de mogelijkheden van AFAS
Hoe werkt zo’n rechtsgeldige digitale handtekening technisch gezien? De AFAS Signing Service gebruikt een speciaal eIDAS-certificaat. Dit combineren we met een beveiligd proces en een Hardware Security Module (HSM).
Het certificaat sealt het document. Dit geldt voor een pdf-bestand, maar ook voor een word-document dat voor de ondertekening wordt omgezet naar pdf. Na het ondertekenen veranderen de pixels en wordt het document opnieuw verzegeld. Elke stap in het proces wordt zo opnieuw geseald. Wordt een digitaal ondertekend document op welke manier dan ook aangepast? Dan wordt de zegel verbroken en vervalt de digitale handtekening.
Als je bedrijf is gedigitaliseerd en geautomatiseerd, kun je niet meer om de e-handtekening heen. Vooral als je alle documenten digitaal hebt staan, is het omslachtig om documenten voor ondertekeningen steeds te moeten printen, scannen en weer e-mailen. Met de AFAS Signing Service is deze administratieve rompslomp niet meer nodig. Jaarlijks worden ruim 2,5 miljoen documenten ondertekend met de software van AFAS.
Met AFAS Software kun je talloze bedrijfsprocessen omzetten in geautomatiseerde workflows. Dit is sneller, veiliger en zorgt voor meer overzicht. Veel ondernemingen hebben hun processen al grotendeels geautomatiseerd met AFAS. Toch zijn bedrijven soms huiverig om ook hun handtekeningen te digitaliseren.
De AFAS Signing Service maakt de overstap naar e-ondertekenen makkelijk. Je kunt ondertekenen binnen 1 minuut, je hebt meer inzicht in het proces, de handtekening is rechtsgeldig en het scheelt bakken met geld en papier.
Wij beloven je: als je eenmaal bent overgestapt naar digitaal ondertekenen, wil je nooit meer terug.
Of bel ons op 033 - 43 43 883