De do’s en don’ts van B2B e-commerce

Online verkopen is een kunst. Met een goede webshop, een sterk bestelplatform en een intuïtief klantenportaal kan je je bedrijf laten groeien als nooit tevoren. AFAS en Marcando loodsen je door de do’s en don’ts van B2B e-commerce.

 

DO - koppel met je ERP-pakket

Je ERP-pakket is het fundament van je organisatie. Het bevat al je artikels, prijzen, CRM-data, … Het is dan ook een no-brainer om je webshop te koppelen met je ERP-pakket. Zo wordt alle data in twee richtingen gesynchroniseerd en kan je op twee oren slapen terwijl je business groeit.

(Bekijk ook: 5 redenen waarom jij je webshop aan een ERP-systeem moet koppelen)

DON’T - geef geen tienduizenden euro’s uit aan je bestelplatform

De tijd van extreme investeringen in op maat gemaakte omgevingen is (naar onze bescheiden mening) voorbij. Tegenwoordig hebben ontwikkelaars als Marcando en AFAS het voor elk bedrijf zeer makkelijk en budgetvriendelijk gemaakt om te starten met e-commerce. Zelfs als er een ERP-koppeling aan te pas komt hoeft een B2B webshop je geen tienduizenden euro’s meer te kosten. De magie van technologische vooruitgang!

DO - SEO (search engine optimization)

Search Engine Optimization, ofwel SEO, is het optimaliseren van uw online omgeving zodat ze vooraan de zoekresultaten van zoekmachines komt. Dit kan je in de eerste plaats al doen door bij al je artikels een uitgebreide beschrijving (mét synoniemen!) te voorzien, zodat deze door zoekers makkelijker te vinden wordt. Ook kan je waardevolle, productgerelateerde content voorzien op je website (FAQ’s, how-to’s, …). SEO houdt echter veel meer in dan enkel dit en het is de moeite waard je hierin te laten bijstaan door een professional.

DON’T - kwantiteit gaat niet over kwaliteit

Een webshop met duizenden producten zonder foto’s of degelijke informatie zal niet renderen. Spendeer voldoende tijd aan het testen, optimaliseren en instellen van je bestelplatform, zodat de gebruiks- en koopervaring aangenaam en efficiënt blijft.

DO - wees realistisch in je verwachtingen

Geduld is een schone zaak. Zo ook voor e-commerce. Wees niet teleurgesteld indien je webshop of bestelplatform niet meteen het succes heeft waarop je hoopt. Geef huidige en potentiële nieuwe klanten de tijd om je platform te vinden en zich eigen te maken met je online shop. Wees ook altijd bereid om te optimaliseren en aan te passen waar nodig, en dan zal je digitale nieuwe winkel vroeg of laat ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen.

DON’T - vergeet je klanten niet te informeren

Een geïnformeerde klant is er twee waard! Informeer je klanten over updates in je bestelplatform, eventuele vertragingen, nieuwe producten en bestelmogelijkheden… Dit kan je makkelijk gaan doen door bevestigingsmails, nieuwsbrieven of zelfs geautomatiseerde whatsappberichten. Zo voorkom je frustraties en benut je je klantenpotentieel ten volle.

DO - maak het afrekenproces zo makkelijk mogelijk

Je wilt ervoor zorgen dat de bestelervaring van je klanten van A tot Z zo makkelijk mogelijk is. Want enthousiasme om je laatste nieuwe product te kopen neemt snel af als het afrekenen te omslachtig wordt. Zorg ervoor dat je betaal- en verzendmogelijkheden duidelijk en vlot zijn.

DON’T - wacht niet te lang met online verkopen

Het is slechts een kwestie van tijd voor élk bedrijf een online verkoopsomgeving heeft. Ook jouw concurrenten. En hoewel de ene sector zich momenteel beter leent tot e-commerce dan de andere kan achterophinken net wanneer het te ontginnen potentieel het grootste is je bedrijf letterlijk en figuurlijk duur komen te staan. Het beste moment om te beginnen met e-commerce was gisteren. Start dus vandaag!

Wil je meer weten over de ERP-software van AFAS?

Ons doel is om jouw organisatie beter te laten ondernemen